Tavid kasutab küpsiseid, et tagada veebilehe piisav funktsionaalsus ning samuti selleks, et muuta meie veebilehe kasutamine lihtsamaks ja pakkuda isikupärastatud kasutajakogemust. Lugege täpsemalt meie küpsisepoliitika kohta siit.
Tavid kasutab küpsiseid, et tagada veebilehe piisav funktsionaalsus ning samuti selleks, et muuta meie veebilehe kasutamine lihtsamaks ja pakkuda isikupärastatud kasutajakogemust. Lugege täpsemalt meie küpsisepoliitika kohta siit.
Palun vali, milliseid küpsiseid lubad Tavidil kasutada
Küpsise nimi | Küpsise kirjeldus | Küpsise kehtivus |
---|---|---|
tavex_cookie_consent | Stores cookie consent options selected | 60 weeks |
tavex_customer | Tavex customer ID | 30 days |
wp-wpml_current_language | Stores selected language | 1 day |
AWSALB | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
AWSALBCORS | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
NO_CACHE | Used to disable page caching | 1 day |
PHPSESSID | Identifier for PHP session | Session |
latest_news | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
latest_news_flash | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
tavex_recently_viewed_products | List of recently viewed products | 1 day |
tavex_compare_amount | Number of items in product comparison view | 1 day |
Küpsise nimi | Küpsise kirjeldus | Küpsise kehtivus |
---|---|---|
chart-widget-tab-*-*-* | Remembers last chart options (i.e currency, time period, etc) | 29 days |
archive_layout | Stores selected product layout on category pages | 1 day |
Küpsise nimi | Küpsise kirjeldus | Küpsise kehtivus |
---|---|---|
cartstack.com-* | Used for tracking abandoned shopping carts | 1 year |
_omappvp | Used by OptinMonster for determining new vs. returning visitors. Expires in 11 years | 11 years |
_omappvs | Used by OptinMonster for determining when a new visitor becomes a returning visitor | Session |
om* | Used by OptinMonster to track interactions with campaigns | Persistent |
Küpsise nimi | Küpsise kirjeldus | Küpsise kehtivus |
---|---|---|
_ga | Used to distinguish users | 2 years |
_gid | Used to distinguish users | 24 hours |
_ga_* | Used to persist session state | 2 years |
_gac_* | Contains campaign related information | 90 days |
_gat_gtag_* | Used to throttle request rate | 1 minute |
_fbc | Facebook advertisement cookie | 2 years |
_fbp | Facebook cookie for distinguishing unique users | 2 years |
12.03.2025
Tõlkis: Tavidi analüütik Mait Kraun
Tollitariifide esialgu nähtav mõju võib olla positiivne, aga pikaajaliselt on need majandust hävitavad. Kanada peaks seega USA tariifidele reageerima hoopis omapoolse tariifide langetamisega, kirjutab Kanadas tegutseva konsultatsioonifirma Alcera Consultingi asutaja Richard Martin.
Martini arvamuslugu, mis ilmus Misese Instituudi kodulehel (graafik lisatud Tavidi poolt):
Tariife esitletakse tihtipeale kui lihtsat lahendust, kuidas kaitsta kodumaist tööstust ning töökohti. Trump ja teised poliitikud on kasutanud seda poliitilise tööriistana, lubades koheseid positiivseid tulemusi – konkurentsi vähenemist ning kodumaise tootmise kasvu. See narratiiv vaatab läbi sõrmede fundamentaalsele majandusõppetunnile, mille artikuleeris Frédéric Bastiat – tema sõnul on osad majanduslikud mõjud nähtavad, osad aga nähtamatud.
Kui see põhimõte kanda üle tariifidele, siis paljastab see, kuivõrd suurt kahju võivad protektsionistlikud poliitikad majandusele teha. Kanada puhul tähendab USA tariifidele reageerimine probleemi süvendamist. Selle asemel, et vastukaaluks omapoolsed tariifid kehtestada, peaks Kanada omaks võtma strateegia, mis maksimeerib majanduslikku vabadust ning võimaldab struktuurseid reforme.
Bastiat’ kirjutas oma teoses „Mis on nähtav ja mis on nähtamatu“ seda, et majanduslikud otsused tekitavad nii koheseid mõjusid (nähtavaid) kui ka varjatud, pikaajalisi mõjusid (nähtamatuid). Poliitikud keskenduvad tihtipeale sellele, mis on koheselt nähtav – ehk antud poliitika kohe ilmnevatele kasudele. Samal ajal ei arvestata kuhjuvate negatiivsete efektidega, mis püsivad varjatuna seni, kuni on juba liiga hilja.
Kui rääkida tariifidest, siis nähtavast mõjust on lihtsam aru saada. Kui välismaised kaubad tariifide tõttu kallinevad, siis ärgitab see tarbijaid ostma kodumaiseid kaupu. Selle kaudu kaitsevad tariifid kodumaist tööstust ning töökohti. Aga mis on nähtamatu? Vastus peitub tariifide laiemates ja pikaajalisemates mõjudes produktiivsusele, toodangu struktuurile, kaubandussuhetele ja majanduskasvule.
Nähtav efekt: kodumaise tööstuse kaitse
Kui tariifid kehtestatakse, siis esialgu saavad sellest kasu kodumaised tootjad. Kuna välismaised kaubad muutuvad kallimaks, annab see kohalikele lühiajaliselt konkurentsieelise. Poliitikud toovad selle kasu välja kui tõendi, et tariifid „aitavad“ kaitsta töökohti ja suurendada kodumaist tootmist. Sellise lühiajalise kaitse kulu on aga äärmiselt suur.
Trumpi tariifide ähvardused, eriti Kanada vastu, on osa laiemast natsionalistliku majanduspoliitika strateegiast. Kuigi vastutariifide kehtestamine võib tunduda loomulik reaktsioon ja see pakub emotsionaalset rahuldust, siis muudab see protektsionistlike poliitikate negatiivse mõju majandusele ainult hullemaks. Selle asemel, et vastulöök anda, peaks Kanada kasutama võimalust majanduse struktuursete probleemide lahendamiseks. Allpool toon välja, kuidas seda teha.
Bassat’ õppetund nähtavast ja nähtamatust tuletab meile meelde, et protektsionismi tegelik hind peitub sügavamal kui esialgu paistab. Lühiajalisele kasule keskendudes riskib riik majanduse pikaajalise stagnatsiooni ja struktuursete kahjudega. Kanada (ja ka USA ning teiste riikide jaoks) on tee edasi väga selge: eesmärgiks tuleb seada maksimaalne majanduslik vabadus ning minimaalsed kaubandustõkked. Samuti tuleb rakendada struktuurseid reforme, mis aitavad innovatsioonile ja produktiivsusele kaasa. Selle asemel, et protektsionismile reageerida, peaks Kanada olema teistele eeskujuks, luues paindliku, globaalselt konkurentsivõimelise majanduse, mis õitseb tänu vabakaubandusele ja avatud turgudele.