Tavid kasutab küpsiseid, et tagada veebilehe piisav funktsionaalsus ning samuti selleks, et muuta meie veebilehe kasutamine lihtsamaks ja pakkuda isikupärastatud kasutajakogemust. Lugege täpsemalt meie küpsisepoliitika kohta siit.
Tavid kasutab küpsiseid, et tagada veebilehe piisav funktsionaalsus ning samuti selleks, et muuta meie veebilehe kasutamine lihtsamaks ja pakkuda isikupärastatud kasutajakogemust. Lugege täpsemalt meie küpsisepoliitika kohta siit.
Palun vali, milliseid küpsiseid lubad Tavidil kasutada
Küpsise nimi | Küpsise kirjeldus | Küpsise kehtivus |
---|---|---|
tavex_cookie_consent | Stores cookie consent options selected | 60 weeks |
tavex_customer | Tavex customer ID | 30 days |
wp-wpml_current_language | Stores selected language | 1 day |
AWSALB | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
AWSALBCORS | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
NO_CACHE | Used to disable page caching | 1 day |
PHPSESSID | Identifier for PHP session | Session |
latest_news | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
latest_news_flash | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
tavex_recently_viewed_products | List of recently viewed products | 1 day |
tavex_compare_amount | Number of items in product comparison view | 1 day |
Küpsise nimi | Küpsise kirjeldus | Küpsise kehtivus |
---|---|---|
chart-widget-tab-*-*-* | Remembers last chart options (i.e currency, time period, etc) | 29 days |
archive_layout | Stores selected product layout on category pages | 1 day |
Küpsise nimi | Küpsise kirjeldus | Küpsise kehtivus |
---|---|---|
cartstack.com-* | Used for tracking abandoned shopping carts | 1 year |
_omappvp | Used by OptinMonster for determining new vs. returning visitors. Expires in 11 years | 11 years |
_omappvs | Used by OptinMonster for determining when a new visitor becomes a returning visitor | Session |
om* | Used by OptinMonster to track interactions with campaigns | Persistent |
Küpsise nimi | Küpsise kirjeldus | Küpsise kehtivus |
---|---|---|
_ga | Used to distinguish users | 2 years |
_gid | Used to distinguish users | 24 hours |
_ga_* | Used to persist session state | 2 years |
_gac_* | Contains campaign related information | 90 days |
_gat_gtag_* | Used to throttle request rate | 1 minute |
_fbc | Facebook advertisement cookie | 2 years |
_fbp | Facebook cookie for distinguishing unique users | 2 years |
Adrian Bachmann
USA senat võttis 17.12.19 vastu Läänemerel kulgeva Venemaa ja Saksamaa vahelise gaasitoru Nord Stream 2 vastased sanktsioonid. See samm on osa meedetest, mille eesmärk on tõrjuda Venemaa mõju Euroopast ning takistada Vene energeetikasektori ning Saksa tööstuse vahelise koostöö arenemist. Saksa valitsus soovitab Ühendriikidel mitte sekkuda Euroopa siseasjadesse.
Teisipäeval võtsid USA senaatorid vastu seadustepaketi, mis näeb ette sanktsioonide kehtestamise ettevõtetele ja valitsustele, mis on Nord Stream 2 gaasijuhtme ehituse osapooled. Projekti elluviimisega seotud ettevõtted ja valitsused võeti sihikule ja nähti ette nende varade külmutamine ning viisade blokeerimine.
Saksa välisministri Heiko Maas’i sõnul “…on (Ühendriikide käitumine) vastuvõetamatu, kuna… Euroopa energeetikapoliitika alased otsuseid peab vastu võtma Euroopas, mitte Ühendriikides”. Saksa-Vene kaubanduskoja möödunud nädalal tehtud deklaratsioon toonitab projekti olulisust Euroopa energiatarnete turvalisuse seisukohalt ning kutsub üles vastusanktsioonide kehtestamisele USA ettevõtete suhtes.
Saksa parlamendi liikme Andreas Nicki sõnul on Saksa-Vene gaasijuhtme ehitamine riikliku suveräänsuse küsimus, mille õõnestamine võib lõhestada transatlantilisi suhteid Euroopa ja USA vahel.
Planeedi suurima energiakandjate varuga Vene Föderatsiooni ning maailmas suuruselt neljanda tööstuspotentsiaaliga Saksa Liitvabariigi vaheline kasvav energeetikaalane koostöö on protsess, millel on kaugeleulatuvad tööstuslikud, majanduslikud ja geopoliitilised järelmid.
Sündmustiku mõistmiseks tasub alustada peamisest.
Energeetika on fundamentaalne. Riikidevahelised energeetikaalased sidemed loovad kõige tihedamat tüüpi sõltuvussuhted, mille kaal ületab olulisel määral energiakandjate kauplemise vahetu bilansilise väärtuse. Kui riigi A ja B vaheline rahas mõõdetud kaubandusbilanss ulatub 1000 ühikuni, ent moodustub tervenisti kergesti asendatavatest tarbekaupadest, ning riigi A ja C vaheline kaubanduskäive ulatub vaid 300 ühikuni, kuid koosneb tervenisti energiakandjatest või muudest toorainelistest tootmissisenditest, siis on tõenäoline, et riigi C mõju riigile A on suurem kui riigil B, kuna selle ekspordi iseloom muudab selle möödapääsmatult vajalikuks kogu riigi A majandusringluse jaoks.
Vaadates maailma suuruselt kolmanda kaubandusriigi Saksamaa impordipartnerite edetabelit, leiame Vene Föderatsiooni alles tagasihoidlikult 12. kohalt. Ent Venemaa ekspordi sisusse süvenedes näeme, et see koosneb valdavalt energiakandjatest ning toorainest – tootmissisenditest, milleta Saksa majandus ei ole võimeline funktsioneerima.
Energeetikakomplekside integreerimise programmid seovad riigid ja riikide blokid poliitökonoomiliseks tervikuks. Tasub meenutada, et Euroopa riikide energeetikasektorite sidumine kivisöe, tuumaenergeetika ja terase liidu kaudu oli meetod, mille abil ühendati varem vaenujalal olnud Euroopa riigid II maailmasõja järel üheks majanduspoliitiliseks blokiks Euroopa Liidu all. Energiaalased sõltuvussidemed toovad paratamatult kaasa kasvava majandusliku integratsiooni, suurenev majanduslik integratsioon omakorda poliitilise lähenemise.
Antud protsess on stsenaarium, mis ei ole Ameerika Ühendriikide huvides, kuna Venemaa majanduslik integratsioon Saksamaa ning Euroopaga võib kaugemas tulevikus kaasa tuua olukorra, kus USA valdavalt julgeolekupoliitikale tuginev kohalolu Euroopas muutub küsitavaks. Protsessile lisab hoogu Ühendriikide kasvav fokusseerumine Aasia regioonile Euroopa ja Lähis-Ida kohalolu arvelt.
Kuigi USA on laiendamas vedelgaasi eksporti Euroopasse nn “vabaduse gaasi” programmi alusel, jääb oluliselt suurema omahinnaga vedelgaasi võime toimida majanduslikult rentaabli alternatiivina Vene “torugaasile” kesiseks ning on tõsiseltvõetav üksnes proportsionaalselt riikide valmisolekuga maksta gaasi mitte-vene päritolu eest märkimisväärset hinnapreemiumi. Poola puhul on selline teguviis tõsiseltvõetav. Saksamaa puhul mitte.
Mis puudutab USA sanktsioonide efektiivsust Venemaa ja Saksamaa energeetika koostöö pärssimisel tulevikus, siis see sõltub suuresti sellest, kui laiaks on Washington valmis sanktsioneeritavate ettevõtete võrku tõmbama. Kas tegemist on tõsise surve või valdavalt deklaratiivse tegevusega, mis ei ulatu kaugemale kitsalt Nord Streami administreerimisega tegelevate projektipõhiste “joint-venture” ettevõtete piiratud sanktsioneerimisest? Soovi korral on võimalik sanktsioonide subjektiks teha sisuliselt kogu Saksamaa tööstus ning energeetikasektor, mis Vene gaasi tarbib.
Ent isegi Washington ei suuda sanktsioneerida oma geopoliitiliste huvide edendamise nimel enamike võtmetähtsusega riike korraga. Püüd sõdida (olgu siis majanduslikult või militaarselt) korraga kõigi vastu on läbi ajastute saanud domineerivate suurvõimude komistuskiviks. Kummatigi järgib Washington seda trajektoori kasvava innukusega. Arvestades Saksa poliitilise klassi ning töösturite resoluutsust jätkata energeetika-alast koostööd Venemaaga ning USA vajadust tagada Saksamaa toetus peamiseks rivaaliks tõusva Hiina mõju piiramisel, on USA väljavaated, et nende surve ka pikemas perspektiivis vilja kannab, kesised ning Saksamaa ja Venemaa vaheline majandusalane koostöö intensiivistub suure tõenäosusega ka keskpikas ja kaugemas tulevikus.
Adrian Bachmann on Tavidi peaanalüütik investeerimiskulla valdkonnas. Ta on lõpetanud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna, õppinud EBS-i magistriõppes ärijuhtimist ning töötanud 10 aastat luureanalüütikuna Välisluureametis ja NATO peakorteris. Tema huviks on majanduslike, poliitiliste ja julgeolekualaste protsesside ning nende omavaheliste seoste mõistmine nii globaalsel, regionaalsel kui ka riiklikul tasandil.